Merchandising – to sztuka kreowania ekspozycji przestrzeni handlowej, przede wszystkim:
- zagospodarowania powierzchni
- rozmieszczenia produktów na półkach
- tworzenia specjalnych ekspozycji.
Wszystkie te zabiegi mają na celu wzbudzenie u pacjenta zainteresowania chęcią zakupu. Ćwiczymy umiejętność właściwej ekspozycji towaru, która przekłada się na wzrost sprzedaży i zysku firmy. Poznajemy sposoby tworzenia ekspozycji wpływających na wzrost widoczności produktu i świadomości marki, a w konsekwencji na zwiększenie sprzedaży. Uczymy się umiejętności znajdowania najlepszych miejsc ekspozycyjnych w aptece.
Chaos w aptece, nieporządek, luki na półkach i ekspozycja skomponowana wbrew zasadom asocjacji, negatywnie rzutują na wizerunek apteki i ogólne jej postrzeganie. Asortyment powinien być pogrupowany według określonych kryteriów, by nie męczyć pacjenta i nie zniechęcać go do zakupów. W ekspozycji należy wyróżnić obszary szczególnie atrakcyjne, szybko rotujące produkty na bieżąco uzupełniać. Zadaniem skutecznej ekspozycji jest przyciąganie wzroku i skupianie uwagi pacjenta na wybranej przez nas marce.
Witryna apteczna traktowana jest jak jej wizytówka. Ona zaprasza pacjenta do wejścia do środka. Kompozycja nie może być więc przypadkowo tworzona. Istnieje kilka zasad prawidłowej wizualizacji witryn. Fachowo zaprojektowana witryna powinna pełnić funkcje:
- informacyjną
- zachęcającą
- przekonującą
- przypominającą.
Istotne są również czynniki dotyczące postrzegania wystroju i estetyki wnętrza, asortymentu, oświetlenia, zapachu, dźwięków. Kolory, kształty, tworzywo elementów ekspozycji powinny ze sobą korespondować, tak by wybrane przez nas produkty odpowiednio pozycjonować i pokazywać w najkorzystniejszym świetle. Właściwie dobrany rodzaj oświetlenia podkreśla ofertę danej marki. Światłem można zaakcentować sfery ekspozycji towarów na sprzedaży, których najbardziej nam zależy, posługując się techniką punktowego, bądź zalewowego oświetlania.